*

mikaletonsaari

Ollilan tiemaksu suosii saastuttajaa

  • Ollilan tiemaksu suosii saastuttajaa

Ollilan tiemaksutyöryhmä ehdottaa Helsingin Sanomien mukaan satelliittipaikannukseen perustuvaa tiemaksujärjestelmää koko Suomeen. Mitä muuta tiemaksujärjestelmä tarkoittaa kuin kallista järjestelmää, jolla seurataan ihmisten liikkumista?

Kuvitellaan että ollaan auto-ostoksilla. Valitaan reilun 20 tuhannen euron autoa ja vaihtoehtoja on esimerkiksi Dacia Duster, edullinen mutta tilava neliveto, millä olisi mukava ajella talvella ja mökkitiellä. Vaikka todellisuudessa toki melkein aina ajeltaisiin hyvällä tiellä...

Tai sitten valitaan ekotietoisesti vähän kuluttava diesel, vaikkapa Citroen C4. Yhdistetty kulutus Citroenissa on 4,1 litraa dieseliä satasella, Dusterissa 8,0 litraa bensaa. Mutta oletetaan tässä vertailun helpottamiseksi, että vuodessa ajetaan sen verran, ettei ole väliä ajetaanko dieselillä vai bensalla.

Molempien hinnat ovat vähän yli 22 tuhatta euroa. Kaupassa veroa ei ehkä ajattele, kun se on jo auton hinnassa. Korkeamman kulutuksen takia Daciasta maksettiin kuitenkin 32,5% autovero eli hinta olisi ilman veroa 5600 euroa halvempi. Citroenin hinnassa veroa on pienemmän kulutuksen takia vain 17,6% eli 3350 euroa. 2250 euron lisähinta Dusterille on se kannuste, jolla 
pienipäästöisiä autoja pyritään progressiivisesti suosimaan. Ja hyvä niin.

Mutta vero on siis jo piilossa hinnassa ja kaupassa ehkä tulee enemmän mietittyä arkikustannusta eli paljonko maksaa tankin täyttö reissun jälkeen. Sata kilometriä Dusterilla tulee maksamaan noin 1,7 e/litra * 8 l/100 km = 13,6 euroa. Sama matka Citroenilla 1,5 e/litra * 4,1 l/100 km = 6,15 euroa. Dacialla matkustaminen on siis 120% kalliimpaa.

Tässä vaaka voi jo kallistua Citroenin puoleen. Nelivedon, korkeamman ohjaamon ja lisätilan sijaan voi ehkä arvostaa pienten polttoainelaskujen huolettomuutta arkiajossa.

Mutta nyt Ollilan työryhmä ehdottaa 6,8 snt/km tienkäyttömaksua. 

Tämän seurauksena vähän polttoainetta kuluttavan Citroenin sadan kilometrin polttoainelasku nousee 6,15 eurosta 12,95 euroon eli 110%! Dacialla lasku nousee 13,6 eurosta 20,4 euroon eli 50%.

Siis vähän kuluttavan auton polttoainekulut nousevat 110%, paljon kuluttavan 50%. Onko tämä reilua?

Aiemmin enemmän kuluttavalla autolla ajaminen oli 120% kalliimpaa, mutta tienkäyttömaksun takia enää 58% kalliimpaa.

Itsehän en ole uutta autoa ostamassa ja siksi henkilökohtaisen talouden kannalta tämä toki sopii, että vähän kuluttavalle uudelle tekniikalle ei annettaisi tukea vaan tilannetta tasoitettaisiin vanhempien ja enemmän kuluttavien autojen hyväksi. Mutta reilua se ei todellakaan ole. Eikä edistä vähäpäästöisten autojen yleistymistä. Ja vähäpäästöisten autojen yleistyminen vähentäisi saasteita varsin tehokkaasti.

Ylen mukaan seurantalaitteiden kokeilu alkaa jo vuodenvaihteessa eli nyt on viimeinen hetki sanoa äänekäs ei tälle idealle.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Tuntuu oudolta, ettei tätä mokaa ole huomattu suunnitteluvaiheessa.

Kyynisesti ajatellen nyt halutaan verottaa kunnolla myös vähäpäästöisiä autoja koska halutaan pitää huoli verokertymästä päästöjen kutistuessa.

Käyttäjän mikaletonsaari kuva
Mika Letonsaari

Tuo verokertymän kerryttäminen kuulostaa loogiselta. Kun rahat on vähissä, niin ei ekologisuudella ole enää niin väliä?

Ja samalla tavalla ihmetyttää, ettei polttoainetta säästävää ajotapaakaan enää arvosteta. Vihreät haluaisi keventää polttoaineen verotusta tiemaksujen avulla. Oras Tynkkynen kirjoittaa "Tiemaksuissa ja polttoaineveroissa autoilija maksaa samasta asiasta, auton käytöstä" eikä ota huomioon että ajotavalla on aika iso merkitys. Autolla ajaminen sinänsä on paheksuttavaa eikä autoilusta syntyvät päästöt!?

Tynkkysen kirjoitus: http://www.vihreat.fi/blogit/oras-tynkkynen/avoimi...

Käyttäjän EljasRahikainen kuva
Eljas Rahikainen

Hyvä blogi -kirjoitus!

Ollila tietää mitä tekee. Öljyn tarve on Shellin näkökulmasta hyvä pitää ennustettavana. Erityisen merkittävää tässä veromallissa on sen sisältämä vipu öljyn jatkuvalle kulutuksen kasvulle. Shelliä ei voida syyttää, sillä mahdollisen päätöksen mallin käyttöönotosta tekevät demokrattisesti valitut poliitikot. Kerran käyttöön lanseerattuna mallia on varmasti vaikea muuttaa toiseksi. Siitä tulee normi ehkä muissakin maissa? Vientituote! Öljyalalle malli on aivan loistava. Ja mikä parasta mallin lanseeraamiseenja ylläpitämiseen ei öljyalalta kulu mitään resursseja.

Säästyneet resurssit Shell voi siirtää esimerkiksi arktisen merialueen öljynetsintään.

Jotta ei mitenkään syntyisi mielikuvaa kirjoitukseen sisältyvästä ironiasta, niin en voi malttaa olla liittämättä tähän Shellin uutta logoa. Maailma voi nähdä Shellin todelliset kasvot sen pyrkiessä arktisille merialueille.

http://www.greenpeace.org/finland/fi/kampanjat/ilm...

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Ei ole Ollilan eikä liikenneministeriön ideoita.
EU:lla on jo pitkään ollut meneillään erinäisiä kokonaisvalvonnan rakentamiseen tähtääviä hankkeita. Yksi niistä on ITS, Intelligent Transport System ja muita on koko joukko.

http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/7240...

http://riikkasoyring.nettisivu.org/ajatukset/artik...

http://riikkasoyring.nettisivu.org/ajatukset/artik...

lisää hakusanoilla Indect, ITS, Iss, Mariss, Pasr jne

Käyttäjän EljasRahikainen kuva
Eljas Rahikainen

Mutta sopii erinomaisesti Shellille, jonka leivissä (sic!) Ollila on.

Käyttäjän JanneLinna kuva
Janne Linna

Sen kun näkisi, että suomessa autojen hinnat laskee.
Mahtaa käydä niinkuin kävi katsastusten hinnoille kilpailun vallatessa markkinat...

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Öljy-yhtiö Shell on yksi maailman pahimpia saastuttajia ja Jorma Ollila pitäisi panna rautoihin, jos hän ei saa asiaa kuntoon.

http://jaakkojuhaniojaniemi.puheenvuoro.uusisuomi....

Piku Koo

Auton seurantalaitteella on ainakin yksi pelkästään positiivinen puoli. Tällaiset tapaukset, joita on nykyään uutisissa viikottain (ja moniko tapaus ei pääse edes lehteen), loppuvat tyystin:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-128859370350...

ja

http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/auto-tormas...

ja

http://www.pohjalainen.fi/uutiset/poliisiuutiset/a...

ja

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/252262-au...

ja

http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/246642-suoj...

Toimituksen poiminnat